دکتر بهزاد معظمی

متخصص گوش، حلق و بینی

فیلم انیمیشن از جراحی بی

Important facts before your rhinoplasty ope

فهرست روزنامه های ایران

جهت تغذیه سالم

چگونه صدای خود را سالم نگ

آخرین اخبار از لیزر و دست

تازه های پزشکی از طریق مج

لینک های آموزش در بیماری

توجه .....نکات مهم

جراحی پلاستیک بینی

آقای دکتر با ترشحات پشت حلق چه کنم ؟

* ترشحات پشت حلق چیست؟
ازلحاظ فیزیولوژی سلولهای موجود در حفرات بدن از جمله مخاط بینی و سینوس ها دائمأ درحال ترشح مایعات از نوع سروز ویا موکوس جهت نظافت وفونکسیون طبیعی عضو هستند.اگر بدلیلی مثلا جسم خارجی بیماری آ لرژی وغیرو...موجب تحریک عضو شوند واکنش فیزیولوژیکی بصورت افزایش ترشحات خواهد بود.(مثل جسم خارجی در چشم که واکنش طبیعی اشکریزش است.) بنابراین ترشحات پشت حلق، به موکوس اضافی گفته می شود که از پشت حلق شما به پائین جریان می یابد. این موکوس توسط سلول های پوشاننده مجاری سینوسی به طور مداوم تولید می شود. این مسأله می تواند ناشی ازآلرژی وحساسیت ویااز سینوزیت و یا سایر بیماری های التهابی بینی وسینوسها باشد.ذرات غبار و آلودگی هوا با ایجاد تورم درسلولهای مخاطی وافزایش ترشحات همگی عامل ترشحات پشت حلق میباشند. همچنین ترشحات پشت حلق بر روی بوی تنفس شما نیز اثر می گذارد، چرا که این ترشحات حاوی پروتئین زیادی هستند. موکوس اضافی گاه چسبنده و غلیظ و باعث تحریک مخاط گلو شده و ایجاد علائمی مثل * گلو درد * تنفس بدبو" سرفه وعلائم مشابه سرما خورگی را ایجاد می نماید که با ایجاد مشکلا ت اجتماعی گاه ایجاد اختلال در زندگی روزمره مینماید.

* علل ایجاد ترشحات پشت حلق چیست؟
بطور شایع محرک های استنشاقی در جاهایی که گرد و غبار و دود زیادی و آلودگیهای صنعتی وشغلی وجود دارد می باشد
* محصولات غذائی و لبنی سبب ضخامت موکوس و در نتیجه تخلیه بد آنها می گردد.
* آلرژی های غذایی سبب ضخامت موکوس و تخلیه بد آن می گردد.
* بیماریها و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی سرماخوردگی، آنفلوانزا، برونشیت، و التهاب لوزه ها علل اصلی تولید بیش از حد موکوس می باشند.

* علائم وجود ترشحات پشت حلق چیست؟
شایع ترین علامت صاف کردن مداوم گلو است. که بعلت افزایش مایع موکوس ازناحیه سینوس های و تجمع آن در فضای پشت حلق می باشد.این تجمع موجب بلع مداوم واحساس خلط چسبناک میگردد. ترشحات زیاد سبب تولید التهاب و تحریک گلومی گردد که خود را به صورت یک گلودرد نشان می دهد. پزشکان اغلب ، با این تصور که فرد دچار سرماخوردگی شده، آنتی بیوتیک تجویز می کنند و این کار می تواند مشکل را بیشتر کند، زیرا پس از پایان دوره درمان آنتی بیوتیکی اکثر باکتریها ضمن مقاومت داروئی به میزان طبیعی خود بازمی گردند، اما معمولاً در این موارد باکتری های بیهوازی به میزان بیشتری رشد نموده و این مسأله می تواند باعث تنفس بدبو در فرد گردد. تنفس بدبو "ممکن است به هنگام نفس کشیدن از راه بینی یا غذا خوردن باشد.وبیماران بیشتر در ارتباطات اجتماعی وجلسات اداری وخانوادگی اظهار ناراحتی کرده وعمده مراجعه به مطب پزشکان راشامل می شود.

درمان
در اکثر موارد نیازی به درمان نمی باشد وبهترین درمان پیشگیری وحذف عوامل زمینه ساز وعوامل آلرژی می باشد. ودر صورت نیاز " درمان آلرژی با استفاده از داروها وشستشوی مکرر با سرم فیزیولوژی ودر صورت عفونت با توجه به اینکه ترشحات پشت حلق علامت شایع سینوزیت بوده و قابل درمان است .لذا ارزیابی کلینیکی وپاراکلینیکی الزامی است. می بایست با توقف ترشحات پشت حلق و پاک نمودن موکوس موجود در بینی و مجاری سینوسی وبا جلوگیری از آبریزش موجب از بین بردن علائم بیماری شد.

دکتر معظمی جراح گوش وحلق و بینی وپلاستیک بینی

نظرات کاربران درباره این مطلب :

وحید بدل [ 1394-06-01 ]
سلام و ممنون از راهنماییتون لطفا راه درمان را هم بگید . شما اشاره به نوع بیماری کردید . اما به در مانش نه . لطفا برای در مان هم راهی بفرمایید .

ناهيد [ 1394-02-12 ]
باسلام وممنون از اطلاعات مفيدتان وبا آرزوي سلامتي

natiti [ 1393-12-13 ]
خوب و مختصر.ممنون

مهدی [ 1393-11-22 ]
خیلی خوب و مفید است

mehrab [ 1393-10-29 ]
سلام اقای دکتر خسته نباشید نوشته های شما خیلی تخصصی بود و من از آنها سردر نیاوردم

رامین صالحی [ 1393-09-19 ]
در خصوص درمان لطفا بیشتر توضیح دهید

یوسف مسلمی [ 1393-02-02 ]
ممنون از راهنماییتون فدایی داری داداش

پرویز [ 1393-01-23 ]
سلام آقای دکتر خسته نباشید ازاینکه اطلاعات مفید پزشکی می دهید از جنابعالی تشکر میکنم

حسین [ 1391-11-16 ]
سپاس

محمد رضا امامی [ 1391-05-29 ]
با سلام بسیار سپاس گذارم

Kian [ 1391-05-09 ]
سلام پيش از هر چيز لازم مي دانم از جنابعالي بعلت تسهيم دانش خود قدرداني كنم. بنده مدتهاست به سينوزيت دچار بوده ولي هيچ گاه نمي دانستم كه اين يك بيماري و قابل درمان است. صاف كردن مداوم گلو و بوي بد دهان از عمده مشكلات بنده است كه حالا تاحدودي اميدوار به حل آن مي باشم. از آنجايي كه ساكن كرج هستم شانس زيادي براي ملاقات با جنابعالي ندارم ولي براي رفتن نزد يك متخصص گوش حلق و بيني مصمم هستم.

مريم [ 1390-12-15 ]
لطفا آدرس و تلفن مطب / متشكرم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :